Taidemuseo kampuksella

Janet Fishin tuntomerkki: kultakala. Usein hän maalaa myös lasia.
Tänään, USAn kansallispäivänä 7/4/2013, kuten täkäläiset päivämäärät kirjoittavat, oli koko kampuksen vapaa päivä. Aamusta tämän huomasi jo pihalla pelattavan bierpongin muodossa - ja kämppiksen kokkailusta! Hän leipoi mansikkapiiraan ja verhosi sen Yhdysvaltain lipun väreillä. Itse vietin rennon ja hitaan aamun, söin lounasta toisen kämppiksen kanssa ja suuntasin iltapäivästä Cantor Arts Centeriin. Voisin päivitellä, kuinka laaja ja monipuolinen kampus on verrattuna kahteen muuhun kokemaani kampukseen, mutta olen omistanut aiheen jo kokonaan omalle tekstilleen, joka tulee myöhemmin - kun tunnen kampuksen ja yliopiston vielä paremmin. Tällä kertaa vuorossa on kuvakas kertomus, koska - tänään oli taidepäivä! 

Untitled, 1991. Deborah Butterfield, 1949  -->

Ensimmäisenä aulassa tervehtii tämä mahtava puuhevonen, joka on oikeasti tehty bronssista. Sen luonnosversio oli sen sijaan puuta. Tämä oli silti vasta alku. Olen aivan vakuuttunut siitä, että löysin aidon version siitä Napoleonin kuvasta, joka oli koulussa historiankirjassa. Ihastelin myös muuta paikallista taidetta / taidehistoriaa. 


Napoleon ja mahtavat kehykset

small detail of following picture

Upper Kern River, 1876. William Keith, USA, 1838-1911


Headwaters of the American River, 1878. William Keith.

Olin häkeltynyt, kun löysin yllä olevan kuvan eräältä alueelta, josta en kovin kälittänyt. Kuvan yksityiskohdat viehättivät kuten myös kaukana siintävät vuoret. Sama "tylsä" osasto yllätti minut pian uudelleen, kun löysin toisen vastaavanlaisen upean teoksen. Ihasteltuani sitä aikani, huomasin, että kyseessä on sama taiteilija. Tässä kohtaa olin valmis nimeämään hänet suosikki amerikkalais-taiteilijakseni. Hänen historiastaan lukeminen vahvisti tätä tunnetta, koska herra Keith opiskeli Bostonissa, Pariisissa ja (ennen kaikkea) Düsseldorffissa, joka on yksi lempikaupunkejani. Aikanaan hän oli yksi Kalifornian menestyneimmistä maisemamaalareista. 




Janet Fish, 1938 --> , kukisti Keithin silti leikiten. Tästä taulusta, Goldfish and Autumn Leaves (1979-80), tuli ehdoton suosikkini. Siksi siitä on tässä vähän useampi kuva!

Vietin todella pitkän tovin uuden suosikki teokseni parissa ja silti voisin mennä takaisin katselemaan sitä lisää. Kuva tuntui niin aidolta, sen kuvaama asetelma niin kauniilta.



Tästä kuvasta erottaa paremmin teoksen oikeaa reunaa, jossa lasilautasia on pinottuna.



Huoh, näitä haluaisin niin nähdä lisää! Onneksi löysin edes yhden neiti Fishin teoksen.  Seuraava teos on sitä paikallistaidetta parhaimmillaan. Lähinnä minusta tuossa on hienoa, kuinka se on tehty käsin. Näytteillä oli kuva taiteilijasta höyläämässä tuota yläpaalua sopivaksi. Valitettavasti en ottanut siitä kuvasta kuvaa..




Kiinalaisia pikkupulloja, joissa nuuskaa säilytettiin. Lähikuva.
Bottles of snuff.

Pullot kehitettiin perinteisistä kiinalaisista lasilääkepulloista, mutta myöhemmin myös muut sopivat materiaalit, kuten jade ja porsliini, yleistyivät. Näiden pullojen sanotaan kuvaavan kulttuurista reaktiota ulkomaisiin vaikutteihin Kiinassa. Vuonna 1912 Qingin dynastia hajosi ja nuuskan käyttö alkoi vähetä.

Tässä puolestaan on esillä Japanilaisten reaktio ulkomaihin. Hallituksen tukiessa ja ulkomaiden kysynnän ollessa kovaa japanilaiset taiteilijat tuottivat vientiin paljon käsintehtyjä länsimaiseen kulttuuriin suunnattuja taide-esineitä.

Japanilainen teos Dragon on peräisin 1868-1912 väliseltä ajalta. Se on tehty kristallista, bronssista ja kultahopeasta.

Erittäin mielenkiintoisena pidin lohikäärmeteoksen läheistä vekotinta, joka mittaa ainakin lämpötilaa

Se on tarkkaa, kun on niin paljon särkytää ja lämpötiläherkkää ympärillä!


Dragon. Japanista kotoisin oleva kaunokainen oli aikanaan suosittu (1868-1912) taiteen kuvauskohde. Tämä yksilö on siitä erikoinen, että se on kasattu 134 erillisestä metallinpalasta ja kasattu vaijeri-/jousisysteemillä (spring system). Suu, kieli, sarvet, jalat ja koko ruumis ovat tämän seurauksena liikuteltavia.


Ablade Glover, Ghana 1934-->, Red Townscape 2, 2008. Taulu kuvaa vilisevää markkinaa. Glover on kommentoinut tauluaan selittämällä, että nähdessään tuon vilinän hän näkee lähinnä värien vilinää.

Harvemmalta kampukselta löytyy näin upea kuva Albert Einsteinista. Sanoisin häntä esikuvakseni, mutta pelkään olevani liian kaukana hänen tasoltaan.

Rodin on muovannut yllä esitellyn teoksen savesta. Silmien katse on pysäyttävä, kuten muissakin Rodinin teoksissa. Einsteinin ilme on erilainen suunnasta riippuen. Ylhäältä hän näyttää alakuloiselta, mutta edestä katse on mielestäni ylväs. Silmien vangitsevan katseen Rodin on luonut tekemällä silmistä syvät. Niinpä katsoessa silmiin katsoo syvälle teosta.






Ja lopuksi nuori mies, joka kuoli jo 15 vuotiaana ollessaan Euroopassa. Hän oli kiinnostukseltaan monialainen, jota hänen äitinsä tuki. Tämä nuori mies oli kiinnostunut niin mekaniikasta, historiasta kuin luonnosta. Hän opiskeli kieliä ja matematiikkaa yksityistutoroinnissa, laskentatoimea paikallisessa kauppatieteellisessä koulussa ja opetteli mekaniikka vanhempiensa kotitiluksilla. Hän  kiinnostui myös taiteesta ja argeologiasta.


Tämän pojan nimi oli Leland Stanford Junior ja hänen muistolleen tämä yliopisto ja kampus on perustettu.
Leland Stanford Junior, 1881.




Comments

Popular posts from this blog

10 Danish Things

Autumn Miracle in Aarhus, Denmark

One More Writing Class - This Time @Aarhus BSS