Tasapainotaso

Polkaisimme Peten kanssa mikrotaloustieteen syventävän kurssin käyntiin. Päästäkseni vetämään harjoitusryhmää/harkkoja/laskareita/demoja, miten niitä nyt ikinä halutaankaan kutsua, olin tehnyt yli puolen vuoden mittaista lämmittelytyötä ohjaajaani kohtaan. Pete oli suhteellisen helppo saada puoltamaan hanketta, mutta kyllä Petellekin piti vähän todistella.

Nyt olen jo miettinyt, miksi. :D Ensinnäkin, miksi se oli niin vaikeaa. Ja toisekseen, miksi, voi miksi olin niiin innokas. Olin aivan jännityksestä kankea harkkapäivänä enkä pystynyt tekemään muuta kuin miettimään, kuinka monta tuntia on enää harkkojen alkuun. Yli-innokas fiilikseni oli muuttunut pelkoon siitä, että selitän asioita liian vaikeasti, teen pahoja kirjoitusvirheitä taululle enkä osaa antaa tehtäville samanlaista extra-sisältöä kuin Pete olisi osannut. 

Onnekseni, ryhmä oli aivan ihana. Kun olin vauhdissa, he uskalsivat kysyä ja kysyivät suomalaisten standardien mukaan paljon. Olin hyvin otettu tästä aktiivisuudesta. Kun tein pelkäämiäni virheitä, he huomasivat ne ja saimme ne siten korjattua. Ryhmän oma innostus ja kiinnostus aihetta kohtaan pelasti minut näiltä kahdelta pelkäämältäni. Jäljelle jäi extra-sisältö. Sain heitettyä yhden hauskan huomion, joka otatettiin nauraen vastaan (hyvä asia). Ensi kerralle yritän keksiä jotain virkistäviä välikommentteja lisää, mutta onhan se hieman mahdotonta päästä heti ensimmäisenä vuonna samalle tasolle kuin harkkoja vuosia vetänyt yliopiston lehtori. Kuten rakas (jatko-opintojen) ekonometrian opettaja sanoisi: "Oppimiskäyrä on hyvin jyrkkä".


img_6059.jpg

Ensimmäisen harkan jälkeen, huomasin, että vain yksi opiskelija osasi heti soveltaa näyttämääni esimerkkiä seuraavaan tehtävään (tämän tiedän kiitos derivaattakisa -konseptini). Toki kurssin luennot olivat alkaneet samana päivänä ja olin heittänyt neljä eri tehtävää, jotka käsittivät jo melkein koko kuluttajan teorian.. Vaikka Pete kielsi, esittelin myös muun muassa epäsuoran hyötyfunktion ja suoran hyötyfunktion välisen suhteen. En tiedä, selitinkö sitä tarpeeksi selvästi, itselleni kun kaavat kertovat enemmän kuin pitkät kuvailut kaavasta.. Ainakin lupasin, että palaamme asiaan. Silti, koen suuria omantunnon tuskia siitä, kuinka heti aluksi esittelin kaiken ja varmasti sekoitin kaikkien päät. Vaikka (Peten mukaan) ensimmäinen viikko on vain virittäytymistä tunnelmaan. Puolustukseksi voin vain sanoa sanoneeni, että "näitä tässä vielä pyöritellään ja paljon, älkää peljätkö -- tähänkin muotoon tulette vielä niin kyllästymään".

Enkä ole edes varma, painotinko tarpeeksi sitä, että minusta olisi tosi kivaa, jos minulta (huom ei Peteltä ;D ) tultaisiin kysymään apua tai neuvoja mikron kysymysten äärellä. Erityisen otettu olisin, jos minut tultaisiin hakemaan kahvitauolta selittämään jotain muhkeaa derivaattaa...!

Eli ensi harkoissa, yritän paremmin tasapainotella eri osaamistasojen välillä ja sormet ristissä toivon taas kysymyksiä. Ja painotan voimalla, että mun työhuoneeseen ( = "Derivaattaluola") saa ja pitää tulla kysymään, jos jotain epäselvyyksiä laskareissa löytyy. Mikrotaloustieteellinen pyörittely on niin hauskaa - ja hauskempaa, kuin omat jatko-opinnot, on selittää niitä;)

Mutta sen ainakin lupaan käsi sydämellä, että jos ryhmäni on jatkossakin yhtä aktiivinen, se yksi kysymys, jonka saan tehdä tenttiin, tulee olemaan hyvin suoraviivainen:)


- Niin ja miksi halusinkaan opettaa? 
Halusin tehdä muutakin kuin iskeä uutta tietoa ja ymmärrystä omaan päähäni. Halusin tuottaa jotain hyvää muille. Halusin kantaa korteni kekoon. Ja tässä sitä ollaan etsimässä tasapainoa erilailla matemaattisesti suuntautuneiden opiskelijoiden ja omien opetusihanteiden sekä realiteettien välillä.

Comments

Popular posts from this blog

10 Danish Things

One More Writing Class - This Time @Aarhus BSS

Autumn Miracle in Aarhus, Denmark